Mjölkfri

En kommentar

Godmorgon! Nu har vi en lång helg framför oss. Så skönt. 

Elsie fortsätter att vakna tidigare än tuppen. Idag fick jag dock sovmorgon till 05.10. För igår vaknade hon innan 04;)
Är lite osäker om håller på få sin första tand. För jag minns Belles sömn blev lite sisådär när hon hade tandsprickning.

Hursomhelst. Elsie är eventuellt allergisk mot komjölk. Jag har nu själv ätit komjölksfritt i snart en vecka. Vi upptäckte det förra veckan när hon skulle testa få ersättning. Hon han knappt få i sig något innan hela hennes kropp blossade upp. Har ju tidigare sett han hon emellanåt får röda utslag över hela kroppen. Men inte så mycket som när hon fick ersättningen. Vi fick tid på bvc dagen efter och när jag visade bilderna på reaktionen (tur jag hade fotat hennes lilla kropp när det hände). Så var dom rätt övertygad om en allergi. Vi har fått en läkartid i juni och fram tills dess blir det ingen mjölk för mig. 
Jag ser redan stor skillnad på henne. Alla eksem är borta, huden är mjuk och sedan upplever jag att hon har fått en annan hudton. Så det är ju rätt tydligt att det är komjölken hon reagerar på.

Det känns ju lite drygt att måsta begränsa kosten. Det finns komjölk i det mesta. T o m i chips! Så jag måste vara supernoga att läsa innehållsförteckningen på allt jag stoppar i varukorgen. Vill ju gärna fortsätta amma. Men, det är lite jobbigt helt klart. Vi får se hur vi går vidare efter nästa besök på bvc och så får vi ta ett beslut där. Det löser sig. 

Jag vill ju gärna amma.  Min amning har fungerat perfekt. Och gör det fortfarande. Så därför känns det ju tråkigt att sluta. Tycker dessutom det är så smidigt. Maten är alltid i perfekt temperatur och lättillgängligt. Och gratis är det 😂 många fördelar. Som nog väger upp. 


Nu ska jag försöka baka något mjölkfritt. Saknar att få fika! 

 
1 Anonym:

skriven

Kan hon inte ha reagerat på annat i ersättningen ? Tänker du har ju ätit mjölk i 5 månader utan utslag? 😊

Svar: Hon har haft utslag/eksem tidigare och vi har varit på bvc där dom trott hon bara varit torr. Har smörjt men det har aldrig försvunnit. I ersättningen är ju komjölken så "koncentrerad " så därför blev det en allergiskchock. Dessutom kan ju allergier dyka upp när somhelst:/
lindaforsgren.blogg.se