första dagen

Kommentera
Idag har barnen gjort första dagen på förskolan. Det har gått bra!
Första inskolningsveckan gick väl lite sisådär för Elsie så har varit lite orolig och stressad över det. Men förra veckan hade det gått bättre och idag gjorde hon premiär. 
Hon hade sovit på förmiddagen och sovde en andra gång när jag hämtade hon och Belle strax efter 14.
Jag känner att hon är i trygga händer och är så nöjd över "vår" förskola. Det känns som dom anpassar efter barnens behov. Det är nog inte så lätt för Elsie att anpassa sig direkt efter nya rutiner. Även om inskolningen är klar så tar det nog ett tag innan hon är helt varm i kläderna.


Känns så himla konstigt att vi jobbar och föräldraledigheten är över. Vet inte vart tiden tog vägen? Barnen blev så stor helt plötsligt. 
Påtal om stor så har Elsie börjat ta sina första steg. Man kan dock inte räkna henne som en gående person ännu;) Men snart så! Hon säger dessutom några (rätt otydliga för andra kanske;) ord:
- ostkrokar! japp det är sant. låter mer som "okoka" Men hon säger det!
-tittut
-hej!
- ett två tre. låter " eh do te" ;)
- mamma
- farfar 

Ja, det var väl det. Men hon lär sig snabbt. och om några veckor till kan vi säkert lägga till fler ord i Elsies ordlista!

Nu ska jag snart sova. Är egenligen inte så himla trött. Hade räknat med att vara helt knäckt efter jobbet. Men konstigt nog känner jag mig rätt pigg på kvällarna. Varken trött eller stressad. Känner mig rätt.... lugn. 
Läste ett roligt begrepp och tips om att "curla sitt morgonjag" för att slippa känna panik varje morgon. Dvs innebär det att förbreda så mycket som möjligt inför varje ny dag.
Varje kväll lägger jag fram exakt vad som behövs. Lägger fram barnens kläder, deras ytterkläder, packar min väska, lägger fram nyklar, förbereder matlåda och morgondagens middag i den mån det går.
Då slipper jag stressleta fram en handske som är borta, riva ut hela garderoben för att hitta något att ha på mig, få panik över att nyckeln är borta, slippa KÖPA lunch, fundera hela dagen på vad vi ska laga för middag som går FORT. 
Det är ingen raketforskning att planera och förbereda men fasiken vad det känns som man vunnit på lotto när morgonbestyren rullar på utan att man bryter ihop. Dagens tips...