Sömn!

Kommentera
Äntligen sover barnen. Den här kvällen tog nattningen ovanligt länge för vi håller på ändra ruinerna, främst för Elsie. Vi har ju nattat henne i selen från dag 1 ungefär. Men senaste tiden har hon varit väldigt missnöjd med det.
Ni som har barn förstår kanske att det inte är så lätt att bryta rutiner som sitter djup inrotat i barnet;)
Men det bästa man kan ha när det väl är dags för att röra om i grytan är tålamod! Det är mitt bästa och enda tips.
Ikväll tog det ungefär 1 timme innan Elsie somnade. Jag la henne helt enkelt bara i sängen brevid mig och väntade ut henne. Hon pratade och sprattlade och undrade nog vad jag höll på mig. "Varför ligger mamma och jag i en säng, i ett rum, helt tyst?" Jag låg helt stilla, sa inte ett ord. Och där snurrade hon runt som en elvisp i 60 minuter tills hon förmodligen blev uttråkad och somnade. 
Imorgon räknar jag med att det kommer en längre stund också. Men tiden kommer förkortas för varje kväll och om några dagar kommer den nya rutinen sitta. Förhoppningsvis. 
Vi skulle även vilja få Belle att somna själv i sitt rum. Hon vill gärna att man ska ligga brevid henne tills hon somnar. Har en idé där jag kommer stegvis närma mig dörren för varje kväll som går. Först sitta vid hennes fötter tills hon somnar, sen sätta mig på golvet vid sängen, sedan sätta mig en bit ifrån, sedan vid dörren och sist utanför dörren Jag vill inte testa metoder där barnen i princip ska skrika och gråta sig till sömns. 


Hur nattar ni era barn? Mottager gärna tips och idéer om hur man smidigast får barnen att somna.